Start Home Jongeren Kids Jongeren Wijk Aanpak Back on Track Aanmelden & Contact

Terug naar site Bedrijf&Samenleving

Interview

 


Wat is het mentorproject- kids aanmelden-kids training-kids Time2ShineHaarlem-home interview-kids

“We hebben het gewoon gezellig samen!”


Niet alle kinderen vinden thuis de ondersteuning die ze nodig hebben. De ouders van Hasret Zangojan (11 jaar) spreken bijvoorbeeld niet zo goed Nederlands en helpen met huiswerk is voor hen moeilijk. Mentor Yolande Schuur helpt Hasret daarmee. En daar blijft het niet bij, want als het goed klikt, zijn de mogelijkheden groot.


Hoe hebben ze elkaar ontmoet en waarom doen ze mee aan het project?

Hasret: “Ik zit op de Hannie Schaftschool in groep 8. Mijn juf vond dat een paar kinderen uit mijn klas wel een extra steuntje in de rug konden gebruiken van een mentor. En daar was ik er een van.”

Yolande: “Ik realiseer me goed dat sommige kinderen in minder gefortuneerde omstandigheden zijn geboren dan mijn eigen kinderen. Die zijn inmiddels klaar of bijna klaar met hun middelbare school en hebben mij daarbij niet meer nodig. Mijn ervaring als moeder en mijn achtergrond als pedagoog wil ik nu graag inzetten voor een ander kind dat mijn steun goed kan gebruiken. Ik kan de wereld voor Hasret een stukje groter maken.”


Hoewel ze elkaar pas in maart hebben ontmoet, lijkt het voor een buitenstaander alsof ze elkaar al veel langer kennen. Ze hebben duidelijk plezier samen. Hoe ging hun eerste kennismaking?

H: “We hebben elkaar op school ontmoet.”

Y: “Ik weet het nog goed, want we moesten even op de gang wachten. Ik ben naar Hasret en haar vader toegegaan om me voor te stellen en een gesprekje te beginnen. Het klikte direct.”

H: “We begonnen meteen gezellig te praten.”


Hasret weet al heel lang wat ze later wil worden.

“Ik wil graag dokter worden. Met Yolande heb ik besproken wat ik daarvoor moet doen. Eerst ga ik naar het VMBO-T en daarna naar de Havo, VWO en de Universiteit. Wat voor dokter ik precies wil worden, weet ik nog niet. Maar ik wil graag mensen helpen. Ze komen ziek bij je en als ze later bij je terugkomen zijn ze weer beter. Dat vind ik mooi.”


Het is de bedoeling dat een mentor de mentee ongeveer twee jaar begeleidt. Het idee is dat je een kind vanaf het begin van groep 8 begeleidt tot en met de brugklas van het voortgezet onderwijs. Maar Yolande, die werkt als tekstschrijver en communicatieadviseur, kan zich voorstellen dat ze Hasret nog veel langer zal begeleiden.

“Het is ontzettend leuk om met Hasret te werken. Ze is erg gemotiveerd en ook geconcentreerd. Ze kan weleens onzeker zijn, maar haar zelfvertrouwen is een stuk beter geworden.”

Hasret glundert en knikt instemmend.

“Elke woensdagmiddag komt Yolande van ongeveer half 3 tot 5 uur bij mij thuis. Ze ondersteunt mij met allerlei dingen en we doen veel schoolwerk. Ik vertel hoe het gaat, we praten over de musical en hoe het verder op school gaat. We gaan ook altijd even wandelen en ze is mee geweest naar de kennismaking op mijn nieuwe school, de Haemstede-Barger.”

Y: “Hasrets ouders en haar oudste zus waren ook mee. Het zijn hele vriendelijke bescheiden mensen die niet meteen alles vragen. Wat communicatie betreft, kan ik ze daarbij natuurlijk goed helpen. Ik durf alle belangrijke vragen te stellen.”


Yolande probeert vooral de overeenkomsten tussen Hasret en haar te vinden.

“Het lijkt misschien of we heel anders zijn, maar we hebben ook veel herkenningspunten. Net als bij Hasret thuis, was het voor mijn ouders vroeger niet vanzelfsprekend dat ze gingen studeren. Ze hadden wel de capaciteiten, maar de mogelijkheden ontbraken. Ik was de eerste in het gezin die ging studeren.”


Een overeenkomst van een geheel andere orde is de moestuin die ook haar ouders hadden.

H: “Wij hebben een kleine moestuin. Mijn moeder verzorgt de plantjes. Ik heb al radijsjes, peterselie en bonen gegeten. En er zijn zonnebloemen in de tuin. Ze zijn al heel groot, maar moeten nog gaan bloeien. We mogen alleen nu niet meer met een bal in de tuin spelen, dat is wel jammer.”


Naast school zijn er andere leuke dingen die ze samen doen.

H: “We zijn naar Naturalis geweest en dat was echt heel leuk. We hebben het gewoon gezellig samen.”

Y: “Wat een leuke dag was dat; je vond alles leuk en interessant. Je wilde bijna niet meer weg. Weet je nog dat je moeder heerlijk eten had klaargemaakt toen we thuiskwamen? Ik ben blijven eten en ging pas laat naar thuis.”


Voor de nabije toekomst staan er nog meer leuk uitjes op de agenda.

Y: “Na onze afspraak op woensdagmiddag ga ik geregeld golfen met vriendinnen. Laatst heb ik mijn golfset uit de auto gepakt en heb ik op een veldje in de buurt aan Hasret en haar broer, die van sport houdt, uitgelegd hoe je moet slaan.”

H: “Het zag er heel makkelijk uit, maar het was heel moeilijk! Bij mijn broer ging het wel beter.”

Y: “Ik heb afgesproken dat ik ze een keer mee neem naar mijn club. Dat wordt ongetwijfeld weer een gezellig uitje met veel nieuwe ervaringen.”


Ook zin en tijd om een jongere te begeleiden? Neem contact op met Marijke Aukema 06-14594052 of Desiree Terwee 06-34248772. Zij kunnen u alles over dit project vertellen.